کوهستان

گاه نوشته های یک فرزند زاگرس که اکنون ساکن کوهپایه های البرز است.

کوهستان

گاه نوشته های یک فرزند زاگرس که اکنون ساکن کوهپایه های البرز است.

سلام بر پیامبر مهربانی و مدارا

سالها پیش این سوال در ذهنم بود که چرا پیامبر بعد از فتح مکه بزرگترین دشمنش یعنی ابوسفیان را با آنهمه کینه و عداوت که کرده بود، نکشت؟ در عین اینکه می توانست این کار را انجام دهد و با عرف جامعه آن روز سازگار بود. اگر او و خانواده اش که بزرگترین دشمنان بودند را از میان بر می داشت آینده بهتری در انتظار مسلمانان نبود؟ چرا حتی قاتل عموی بزرگوارش نیز کشته نشد؟

در تاریخ آمده که پس از فتح مکه دشمنان بزرگ نگران از عاقبت خویش بودند که پیامبر به ایشان فرمود: اذهبوا انتم طلقا. بروید، همه شما آزاد هستید!

عمق این بزرگی را نفهمیده بودم و شاید در ذهنم می گفتم شاید بهتر بود همه را می کشت تا جهان از شرشان در امان باشد کما اینکه  اینها و فرزندانشان "ابن طلقا" بعدها بزرگترین جنایتها را کردند.

بزرگی آن است که در عین پیروزی و توانایی بر انتقام بتوانی ببخشی و بخشش را به دیگران یاد دهی و این است آن درسی که پیامبر با کارکردش به ما آموخت تا پایان تاریخ وگرنه اگر با کسب یک پیروزی ظاهری کینه های قدیمی و چندین ساله را از پستوها بیرون بکشی و انتقام کشی کنی ممکن است کوتاه مدت تشفی پیدا کنی ولی حقارت و کوچکی خود را به اثبات رسانده ای.

این موضوع را این سالها بیشتر و عمیقتر دریافتم.


سلام بر رحمة للعالمین و سلام بر متمم مکارم اخلاق


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد